ANUNȚ
Modificări fiscale 2025

Schimbări semnificative în calculul taxelor și impozitelor, declararea veniturilor și relația contribuabililor cu ANAF.

Anul 2025 aduce schimbări semnificative în calculul taxelor și impozitelor, declararea veniturilor și relația contribuabililor cu ANAF.

E-Factura

·         De la data de 1 ianuarie 2025orice factura emisa catre institutii publice se inscriu, in mod obligatoriu, codurile CPV corespunzatoare prevazute in nomenclatorul de referinta in domeniul achizitiilor publice. Asadar veti inscrie codurile CPV ce sunt aferente bunurilor sau serviciilor facturate acestor institutii. Aceste coduri sunt cele ce se regasesc si in SEAP. Nomenclatorul lor complet poate fi vizualizat aici: Consultare Nomenclator Coduri Cpv

·         De la data de 1 ianuarie 2025 orice factura emisa in relatia cu alte persoane juridice inregistrate in Romania, pentru care locul prestarii ori livrarii este in Romania, indiferent ca indeplineste conditiile pentru a fi factura simplificata – cu exceptia bonurilor fiscale ce au valoare de factura simplificata – se va trimite in e-Factura in termen de 5 zile calendaristice. Pana acum facturile simplificate erau exceptate de la trimiterea lor in e-factura.

·         De la data de 1 ianuarie 2025 se vor trimite in e-Factura si facturile emise in relatia cu persoanele fizice ce au locul livrarii ori prestarii in Romania. In acest context: daca clientul dumneavoastra vă va furniza CNP il veti utiliza pe acela, dar daca nu-l va furniza ori va fi incorect, in factura ce se va trimite la ANAF se va trece un CNP fictiv compus din 13 de zero. Obligatoriu acestea trebuie sa contina elementele prevazute la art.319 alin.20 din codul fiscal (toate datele societatii dumneavoastra, inclusiv IBAN corect). Elementele esentiale in ceea ce priveste beneficiarul sunt: denumirea/numele si adresa completa exact cum este mentionata in buletin (nu partiala), precum si codul de inregistrare in scopuri de TVA (cu RO) sau codul de identificare fiscal (fara RO), fie ca vorbim de persoana juridica sau fizica.

Exemplu: Daca veti emite factura catre client cu nume Popa Popescu si la adresa veti trece doar localitatea, Beius de exemplu, este incorect. Va fi necesar sa treceti adresa completa – judet Bihor, localitate Beius, str. Vasile Lucaciu, nr.151

·         De asemenea, aveti in vedere ca denumirea bunurilor si serviciilor este obligatorie, precum si cantitatea si pretul unitar al acestora.

Exemplu: o factura in care este inscris doar „MOBILIER” cu cantitate 1 si pret 3000 lei, este una incorecta. Cea corecta este cea in care se inscrie fiecare obiect in parte cu cantitatea si pretul sau.

·         Termenul de trimitere a facturilor in e-factura – indiferent de tipul clientului – pentru acele facturi ce se trimit prin e-factura – este de 5 zile calendaristice de la data emiterii – ziua emiterii nu este luata in calcul.

·         In intelesul legii e-facturii, de la data de 1 iulie 2024, fisierele PDF nu au nicio valoare din punct de vedere fiscal. Doar fisierele XML, descarcate manual din SPV sau automat prin diverse programe de facturare au baza legala. Orice inspector ANAF poate accesa facturile din sistemul e-factura in baza unei proceduri interne a ANAF prin care isi justifica accesul la acel sistem in cadrul unui control legal efectuat in cadrul societatii. Facturile primite fizic fara existenta lor in e-factura se vor inregistra ca si cheltuiala nedeductibila (atat cheltuiala, cat si TVA-ul in cazul societatilor platitoare de TVA, vor fi nedeductibile). Ulterior primirii acestora in SPV se vor modifica si se vor inregistra ca si cheltuieli deductibile. Reamintim ca este responsabilitatea administratorilor sa descarce si sa verifice existenta acestora in e-factura.

Salarizare

In luna noiembrie 2024 s-a modificat codul muncii. Modificarea a fost efectuata prin Legea 283/2024.

·         Se definesc salariul de baza, salariul de baza minim brut precum si salariul minim brut pe tara garantat in plata.

·         Salariul de baza (art.160 alin.2) – reprezinta componenta fixa a remuneratiei brute platite unui salariat pentru munca pe care o presteaza pe parcursul unei luni calendaristice, in care nu sunt incluse sporurile, indemnizatiile si alte adaosuri. Adica acel salariu de incadrare stipulat in contractul individual de munca.

·         Salariul de baza minim brut (art.160 alin.3) – reprezinta suma minima la care are dreptul salariatul pentru munca prestata, stabilit prin act normativ sau prin contractul colectiv de munca aplicabil, conform prevederilor art. 162 alin. (1).

·         Legat de salariul minim brut pe tara garantat in plata se modifica art.164 din codul muncii. Aceasta modificare aduce niste surprize legat de salarizare.

·         Modificarea ce aduce surprize este cea adusa de alin.6 – nou introdus – la art.164: „Angajatorul nu poate negocia si stabili salarii de baza brute, prin contractul individual de munca si/sau contractul colectiv de munca aplicabil, sub valoarea salariului de baza minim brut orar, prevazut la alin. (1).”Ce inseamna pentru dumneavoastra acest lucru? Ca atunci cand angajati o persoana cu timp partial, salariul din contract nu poate fi calculat la o valoare care, raportata la orele de munca, sa duca la un salariu orar sub cel minim pe economic.
Incepand cu data de 1 ianuarie 2025, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste in bani, fara a include sporuri si alte adaosuri, la suma de 4.050 lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 165,334 ore pe luna, reprezentand 24,496 lei/ora

·         Dupa ce trec 24 de luni de la data angajarii niciun salariat nu mai poate avea salariul minim pe economie! Modificarea salariului se face prin negociere directa cu salariatii respectivi.

·         Se majoreaza sanctiunile ce se aplica angajatorilor ce nu acorda salariatilor sai un salariu cel putin egal cu salariul minim brut pe tara.
„nerespectarea dispozitiilor privind garantarea in plata a salariului de baza minim brut stabilit prin act normativ sau a nivelului salarial minim stabilit prin contractul colectiv de munca aplicabil, cu amenda de la 3.000 lei la 5.000 lei pentru fiecare persoana pentru care s-a constatat nerespectarea acestor dispozitii legale, fara a depasi valoarea cumulata de 200.000 lei;”

Clasificarea CAEN
Incepand cu data de 1 ianuarie 2025 se modifica si clasificarea codurilor CAEN. In acest context daca va veti regasi in situatiile in care aveti codul CAEN modificat, va fi necesar sa actualizati actul constitutiv precum si certificatul de inmatriculare.

Noua clasificare poate fi consultata in fisierul PDF atasat aici.

Exemple:
Cei care au in 2024 cod CAEN codul 4520 “Repararea si intretinerea autovehiculelor”, vor fi nevoiti sa schimbe documentele firmei pentru ca incepand cu data de 01.01.2025 noul cod CAEN pentru aceasta activitate va fi 9531.
Daca aveti cod CAEN 4729 – acesta dispare fiind inclus acum in 4727.
Daca aveti cod CAEN 4741, 4742 sau 4743 acestea se cumuleaza in unul singur – 4740.
Daca aveti 4781 acela se muta la 4711, 4721, 4722, 4723, 4724 sau 4725, dupa caz.

Legea contabilitatii
A fost modificata recent prin OUG 138/2024. Forma actualizata se regaseste aici:

Lista modificarilor:

·         Balanta de verificare se intocmeste lunar. Anterior aceasta se putea intocmi anual

·         Situatiile financiare anuale si raportarile contabile se semneaza de catre reprezentantul legal, precum si de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie. Bineinteles ca acele persoane sunt angajati cu studii economice de lunga durata sau persoane juridice membre CECCAR.

·         Se reglementeaza, prin lege, termenul de depunere a situatiilor financiare anuale. Astfel:

  • societatile reglementate de Legea nr. 31/1990 (SRL), pana la data de 31 mai inclusiv a exercitiului financiar urmator celui de raportare;
  • ONG, asociatii si fundatii de exemplu, unitati cooperatiste, vor depune situatiile financiare anuale pana la data de 30 aprilie inclusiv a exercitiului financiar urmator celui de raportare.
  • In situatia in care 31 mai, respectiv 30 aprilie sunt zile nelucratoare – termenul de depunere va fi prima zi lucratoare de dupa aceste date.
  • Entitatile ce nu au avut activitate deloc de la infiintare si pana la finele exercitiului financiar vor depune o declaratie pe proprie raspundere (declaratie de inactivitate – este un “semi-bilant”) in termen de maxim 60 de zile de la incheierea exercitiului financiar.
  • Cei aflati in lichidare au termen 90 de zile de la inchiderea exercitiului financiar pentru a depune o raportare anuala la ANAF.

Tipuri de incasare/venit

  • In atentia celor care au mai multe tipuri de incasare pentru facturile emise
    • Incasare cu bon fiscal – tip document “f”
    • Incasare cu chitanta – va rog sa ajunga intotdeauna si chitantele la mine
    • Incasare prin POS
    • Incasare prin transfer bancar
  • In atentia celor care au veniturile fiscalizate direct prin casa de marcat
    • Incepand cu 01 ianuarie 2025 pentru incasarea prin POS, societatea nu mai are obligatia printarii bonului fiscal pentru client
    • La solicitarea clientului acesta are obligatia printarii bonului
    • Lipsa bonului fiscal fizic nu inseamna ca acesta nu se va emite – vorbiti cu furnizorul casei de marcat pentru mai multe detalii despre aceasta procedura
    • De asemenea nu inseamna ca beneficiarului ii sunt afectate drepturile consumatorilor prevazute de Ordonanta ne. 21/1992 privind protectia consumatorilor, extrasul de cont bancar tinand locul bonului fiscal drept mijloc de proba al achizitiei
    • Este obligatoriu sa emiteti factura in urma solicitarii clientului indiferent de suma inscrisa pe bonul fiscal
      • Recomand sa se faca lunar un tabel cu facturile emise in urma unui bon fiscal emis in dreptul carora sa mentionati numarul si data bonului fiscal, de asemenea si tipul incasarii
      • In cazul in care emiteti bon fiscal cu CUI, acestea vor trebui inregistrate separat de restul bonurilor emise.

Plafoane 2025 – depasirea plafoanelor mentionate mai jos contituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de 25% din suma ce depaseste plafonul, dar nu mai putin de 500 lei

  • Casierie: 50000 lei – Termenul de diminuare a soldului in cazul depasirii (prin diverse plati sau depunere de numerar in contul societatii) 3 zile lucratoare de la data depasirii
  • Plati/incasari intre persoane juridice: 5000 lei/zi
  • Plati/incasari intre persoane juridice si persoane fizice: 10000 lei/zi
  • Plati catre magazine de tipul Cash and Carry (Metro, Selgros, etc.): 10000 lei/zi
  • Sunt interzise imprumuturile si restituirea de imprumuturi in numerar, asadar aveti atentie asupra soldului in casierie pentru a nu face mai multe plati decat va permite acesta. Prin exceptie, in cazul in care, la data restituirii, persoanele fizice declara pe propria raspundere ca nu detin cont bancar, restituirea se poate face in numerar, indiferent de nivelul sumei ce trebuie restituita.
  • Plafoanele mentionate mai sus nu se aplica in cazul livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii care se efectueaza cu plata in rate, in conditiile in care intre prestator si beneficiar sunt incheiate contracte de vanzare-cumparare cu plata in rate, conform legii.
bedoctor-icon-pin

Conta-Expert SRL

Ca experți contabili, acționăm pentru o gamă largă de clienți, din multe domenii de activitate, având la bază cunoștiințele necesare contabile, fiscale și manageriale.
Strada Crișul Repede, numărul 62, Oraș Bragadiru, Județ Ilfov

Telefon: 0723.214.216